lördag 12 november 2022

Egen Sambal Olek

Man behöver inte komplicera saker så himla mycket.

I sommar har jag haft tre chiliplantor växandes i uterummet och nu var det dags att skörda. Det blev 30-40 frukter totalt och en del har jag ätit som de är men jag äter inte 40 chilifrukter inom loppet av en månad och jag har torkad chili i mängder så de här behövde bli någonting annat.

En snabb sökning sa att det som krävs för att göra egen sambal är 1 vitlöksklyfta, 1/2 dl vinäger, salt och ett tjugotal chilifrukter. Vill man har man i lite citronsyra för att balansera lite.


Sagt och gjort.

Ett par vitlöksklyftor, en dl vitvinsvinäger, lite salt och peppar och en halv tesked citronsyra senare. Koka i 5-10 minuter och fram med stavmixern. Klart.


Jag har ingen aning om hur länge såsen kommer hålla i kylen men eftersom det är chilli, salt och vinäger så gissar jag att det kan hållas i flera månader och eftersom det bara blev en burk i storleksordningen två deciliter så kommer det nog inte vara några problem.

Den blev faktiskt mycket godare än den köpta jag har så jag kör ett par matskedar varje gång det är tacos här hemma.

Våga testa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar