lördag 1 oktober 2022

Blåbärssaft på alternativt sätt

Under sensommaren har jag varit ute tillsammans med barnen och plockat blåbär. Extra förträffligt är det när det räcker att gå precis runt hörnet och upp på kullen för att kunna plocka hink efter hink med bär.

I år har vi dock inte plockat sådana mängder.

Vi har några kilo i frysen och vi har gjort någon liter saft. Några pajer har det också hunnit bli men det fick räcka för vi har inte plats just nu.


När herr AvL var själv hemma en av sensommarens sista soliga dagar och uppgiften var att laga mat till familjen passade jag på.

Grillen stod och värmde på sig. Potatisen kokade, salladen var färdig och den kalla såsen stod färdigblandad i kylen. På passade pappa på att blanda en drink.

Jag har inget namn på den men gott blev det.

Jag skar i all enkelhet ned två skivor lime i små bitar och la dem i ett glas tillsammans med is. På med en fyra ljus rom och - här kan man gå olika vägar - jag valde att ta den redan kylda 7upen men puritanen skulle så klart ta några centiliter sockerlag och toppa upp med sodavatten.

Sist men inte minst la jag 1-1,5 cl hemgjord blåbärssaft på toppen som sakta fick sjunka mot botten.

Riktigt mumsigt.

Man kan ju bara spekulera i vad grannarna trodde när jag låg med arslet i vädret på alla fyra på gräsmattan för att fotografera mitt spritglas. Hoppas det livade upp lite här i radhusdjungeln.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar