onsdag 12 augusti 2020

Skogens guld finns bara nu

Ibland kan man få för sig att ekonomibloggare inte gör annat än att klättra omkring i skogen och leta upp saker att äta för att dryga ut hushållskassan och jag är inget undantag. Jag älskar att gå ut i skogen en stund och plocka lite bär eller svamp. Jag är ganska förtjust i att slänga i en metrev i en pöl också när tid finnes.

Jag samtalade med en väninna om detta för ett tag sedan och hon sa någonting klokt.

Vi är uppvuxna med att om man ville ha blåbär så fick man gå och hämta det själv när det växte i skogen. Om man ville ha svamp fick man plocka den själv. Äpple finns på hösten, jordgubbar på sommaren osv.

1 timme i skogen och 3-4 h rensning med podd i örat.


När vi var små fanns det säsonger i matvarubutiken och en hel rad produkter vi idag ser som vardagliga fanns inte att tillgå och detta lever kvar i vissa aspekter av min tankesfär.

Jag vet att man kan köpa blåbär och kantareller men det skulle aldrig falla mig in. Färska kantareller kan du dessutom bara köpa när det är svampsäsong så när du ser att det finns svamp i affären är det bara att gå ut.

1 timme i skogen och ca 2 h rensning med podd i öronen

Det finns en annan aspekt av detta också och det är att det är som att meditera att gå omkring och lyssna på fågelkvitter i skogen en solig sommardag. Och när du kommer hem rensar du en stund, tar en paus med en kopp kaffe, rensar lite till och sedan äter du kantarelltoast och blåbärspaj.

Den extra bonusen är att slutresultatet räcker hela året. Jag har ett kilo förvällda kantareller i frysen (vill ha ytterligare en del om jag hinner ut igen) och jag har 8-10 liter blåbär. Det finns gott om blåbär till frukost varje dag, till sylt, till paj osv och svampen räcker till de där lite extra lyxiga helgerna med kantarellsås eller smörstekta kantareller.

Om någon månad är det dags för trattkantarellerna och då tar vi en omgång till.


4 kommentarer:

  1. Någon gång skulle man ha en boxfrys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade det varit som hos svärmor där maten ligger i flera år för de hinner inte äta ur alla frysar som står överallt :-)

      Radera
  2. Håller med. Helt underbart att kunna ge sig ut och plocka! Förresten. Har lagt till din blogg i min blogglista. Kanske du vill göra detsamma med min?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Klart jag kan lägga till dig igen. Jag sorterade bort dig när du slutade posta där i några år (eller försvann du till en annan plattform?)... Jag har dålig koll men kul att du är tillbaka och jag har någonting att läsa igen :-)

      Radera