lördag 31 december 2022

Gott nytt år

Jag brukar skriva en kortfattad summering för det gångna året som publiceras såhär på nyårsdagen när det bara är några timmar kvar tills gästerna kommer men jag funderade länge på att skippa det i år.

Klart att jag vill önska alla ett gott nytt år men att summera 2022 med krig, elkris, börsnedgång och massa annan skit samtidigt som familjen AvL har haft ett år av sorger och sjukdomar och den ena bajsmackan efter den andra; kändes inte särdeles lockande.

Men det är inte syftet med bloggen. Syftet är att vända mitt mörka sinne till att se det positiva.

Och det går att vända på det mesta.

Kriget i Ukraina innebar att vi fick lära känna ett par väldigt trevliga Ukrainare. Det skenande priset på el har inneburit en medvetenhet som inneburit att vi har effektiviserat vårt hem för att förbruka 40-50 % mindre el än det som förbrukades när vi flyttade hit.

Att det uppdrag jag arbetat i sedan pandemins start på allvar började demonteras och det började bli riktigt otrevligt bakom kulisserna när hundratals människor slogs för att få behålla jobben; det gav mig en knuff att gå tillbaka till min ursprungliga tjänst. Ett arbete jag är väldigt bra på och där jag är uppskattad av chefer och medarbetare. Ett arbete där det finns utrymme för mig att må bra om jag bara väljer den vägen.

Alla dessa sjukdomstillfällen när våra små har sprungit omkring här hemma, skrikit och snorat och skapat ett fullständigt kaos har också gett väldigt många möjligheter till gos. Mysiga filmkvällar, bullbak, kurra gömma lek, skattjakter, blåbärsplockning, kojbyggen och massor av andra saker vi förmodligen inte haft tid och ork till annars.

2022 kommer gå till historien som ett riktigt skitår för herr AvL. Både den psykiska och den fysiska hälsan är riktigt nedtryckta men när jag nu sitter här och tvingar mig att titta tillbaka på det positiva ser jag ändå ganska många saker.

Jag var tvungen att lämna sommarfesten tidigt för att jag knappt kunde andas eftersom min astmamedicin inte hjälpte men fram tills dess var det en av de trevligaste tillställningarna på flera år. 

Jag har lämnat tre år av karriär och slit bakom mig utan särdeles mycket att visa för det men efter två år med en chef som tycker att sociala tillställningar är slöseri med tid fick jag tillbaka den chef som rekryterade mig för fyra år sedan. Vi gick i höstas ut och käkade middag, som vänner.

Att välja att lämna det dåliga bakom mig, fokusera på det positiva och våga drömma om en bättre framtid är svårt just nu men jag är egentligen helt övertygad om att 2023 kommer bli ett bättre år.

Jag kan välja att se tillbaka på 2022 med glädje och lycka. Familjen har inga allvarliga sjukdomar. Vi har en god och stabil ekonomi. Vi har vänner och familj som bryr sig om oss. Vi har ett underbart hem och en fantastisk närmiljö.

Det är fantastiska förutsättningar för livet framöver så när de sista skälvande minuterna av 2022 tickar förbi kramar jag om min familj och tänker på allt kul vi skall uppleva nästa år.

Jag hoppas ditt 2023 blir fantastiskt.


Gott nytt år!






4 kommentarer:

  1. Jag hoppas att ni får ett bättre år nästa år, bra ändå att du kan känna tacksamhet över det du ändå har. Det är inte alltid lätt när det känns tjuvtjockt i livet. Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall bli ett bättre år i år :-) God fortsättning

      Radera