onsdag 7 september 2022

Det är dyrt att ha gamla vänner

Jag har kommit till den åldern då mina vänner börjar fylla jämnt. I sommar har jag varit på både 40-års kalas och 50-års kalas.

Dessutom händer det fortfarande att folk gifter sig, får barn, döper sina barn och bjuder in till barnkalas.

Allt detta kostar pengar men är också himla roligt.

Och skall man vara ärlig går det ju att välja ganska mycket själv hur dyrt det skall vara men jag vill ändå ha med mig någonting roligt när någon firar att de nått den mogna åldern av ett halvt sekel.


Vad ger du när du går på kalas?

Det värsta med presenter till "gamla" människor är att de flesta redan har allt de vill ha och behöver och jag har inte råd att ge dem en resa till Spanien. (eller jo det har jag visst eftersom man kan hitta flygbiljetter för någon hundring men inte inkl familj, boende och valfritt datum)

När man var yngre kunde man köpa presentkort, en bok eller, om det var någonting större kunde man köpa ett bungyhopp.

Men vad ger man en femtioåring? Någonting som helst inte går lös på en halv förmögenhet?

I mitt fall har det blivit en flaska whisky och en flaska champagne men det känns lite fattigt och fantasilöst.

I år är det också bara mina vänner som fyllt år. När det är gemensamma vänner tenderar fru AvL att vara involverad i presentanskaffandet och då brukar det gå bättre. Dels för att fantasin brukar vara bättre och dels för att budgeten tenderar att ignoreras om det passar frun bättre så.

Hur gör man?

4 kommentarer:

  1. Är i samma ålder och vi brukar gå ihop ett gäng och skramla till nåt riktigt fint. Upplevelser tycker jag funkar bäst i vår ålder. Nu till helgen tex så är vi ett gäng som samlat ihop till en middag på en restaurang som har en Michelinstjärna för han och hans fru som fyller jämnt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Middag var en riktigt bra idé. I helgen körde vi en fransk afton för våra frankrikeälskande vänner så de fick en flaska champagne och en korg med franska delikatesser :-)

      Radera
  2. Håller med om upplevelse. Den behöver inte kosta så mycket om den är tillräckligt "exotisk". Har du segelbåt och jubilaren aldrig seglat? Dra ut på en fin segeltur med mat. Gillar du att vara ute på hajk och sova ute? Ta med jubilaren på en utenatt i vindskydd (du har all utrustning och bär det mesta ;-) ) om du tror det skulle passa.
    Vad jag försöker föreslå är att du kanske har ett intresse som jubilaren inte har men är intresserad av. Det är ju juste att bjuda på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka toppenidéer. Tack.

      Många av mina vänner är feta betongbarn till småbarnspappor och jag skulle vilja se dem spendera en helg i naturen :-) Men tanken är toppen att försöka hitta någonting som är exotiskt för den andre och köra på det.

      Tack

      Radera