torsdag 16 juli 2020

Spendera semesterkassan lokalt

I år kan vara det första året jag kan minnas då det inte är fult att öppet hävda att man är lokalpatriotisk. I och med coronapandemin finns det en allmän förståelse för att det är viktigt att stödja de lokala verksamheterna och det finns ett samhällskrav på att vi begränsar oss i våra utsvävningar vilket också på ett tydligt sätt kräver att vi spenderar våra slantar mer lokalt.

Vad skall ni göra under semestern?


Svensken förväntas i år sänka sin semesterbudget till 17 000 kr istället för 18 000 kr vilket vi spenderade förra året enligt en undersökning som Nordea har beställt.

Det är sjukt mycket pengar. Speciellt om vi tar i beaktande att vi inte kommer få lov att sätta oss på ett flygplan och flyga till ett ställe där vi skall bo på lyxhotell och dricka paraplydrinkar hela dagarna.

En av mina planer för i år, vilket är en del av traditionen, är att åka en handfull timmar norrut för att besöka vänner vi umgås alldeles för sällan med. Det kostar kanske totalt en tank bensin och om vi verkligen lyxar till det lägger vi några tusenlappar på att dela på matkostnaderna, shoppa lite och kanske käka på någon restaurang.

Det viktiga är dock möjligheten att umgås och det gör man bäst på en sandstrand med en flaska kall saft, en kortlek och en liten bärbar grill.

Lite senare under semestern hoppas jag kunna åka till andra vänner som bor på en liten gård någon timme eller två rakt österut från vår normala utgångspunkt. De har en fin liten stuga vi kan få bo i och på kvällarna brukar vi sitta med en låda vin, lite jordnötter och det fantastiska spelet trivial pursuit. Om det är bra väder har jag förr om åren passat på att fiska i det närbelägna vattendraget eller plocka med mig dottern ut i skogen för att plocka blåbär.

Några dagar här och där planerar vi att göra utflykter till vackra platser som vi når på max 60 minuter. Det finns många. Ett besök i djurparken i Slottsskogen, en fika på Eriksbergspiren, en medhavd picknick på en västkustsk granitklippa, ett bad i en spegelblank sjö, en kanotutflykt osv.

Vi planerar att fylla dagarna med skratt och umgänge och även om vi inte satt någon budget har jag svårt att se att vi skulle kunna komma upp i den svenska genomsnittsbudgeten och då är inte vår plan att semestra så billigt vi kan utan så lyckligt vi kan.

Jag vet inte hur ni andra gör men för mig känns våra sommarplaner som en dröm.

3 kommentarer:

  1. Jag/vi hänger på landstället, naturligtvis en lyx att ha tillgång till en mysig stuga vid vatten om sommaren. Jag plockar blåbär och smultron, läser (massor), får besök av vänner, fiskar och promenerar. Det enda vi lägger extra pengar på är lyxig mat, det vill säga lite bättre råvaror än hemma, och lite mer goda tillbehör. Men om du frågar mig så älskar jag hela hemester-grejen!

    Ha det fint!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att det här blivit trend att vara hemma. Idag åkte vi ut och grillade och treåringen lekte med kottar. Sen plockade jag en hink blåbär och en kåsa hallon som vi hade på pannkakstårta när vi kom hem. Älskar det

      Radera
    2. Låter gott! Jag tänkte koka egen blåbärssylt i år, så mycket pannkakor får det bli :-)

      Radera