torsdag 23 juli 2020

Duroc - en billig serieförvärvare

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Det finns mängder av börsbolag som växer genom förvärv. Gör man bra förvärv så är det en mycket bra tillväxtstrategi som fungerat för en stor rad bolag exempelvis Indutrade som återfinns i portföljen sedan ett gäng år tillbaka.

Jag lyssnade nyligen på ett avsnitt av Kvalitetsaktiepodden där de hade med några sekunders presentation av en industrikoncern vid namn Duroc och efter det avsnittet satte jag mig och nördade lite.


Duroc

Duroc är en liten industrigrupp med ett börsvärde straxt under en miljard där de största affärsområdena verkar inom produktion av olika typer av fibrer och/eller textilier som används i allt från tandläkarstolar och bilsäten eller rattar till vägbyggen, heltäckningsmattor och i professionella odlingar för en gynnsammare miljö i exempelvis växthus.

Utöver det äger man företag som reparerar tåghjul, bockar rör och säljer maskiner och motorer.

Det här är en underbart tråkig verksamhet som sedan 2017 är ett helt nytt företag. För den som vill få en längre presentation föreslår jag presentationen på Pensers bolagsdag.

2017 köpte man IFG-Gruppen genom en s.k. apportemission och fick därigenom en stabil huvudägare genom Peter Gyllenhammar som sedan dess är styrelseordförande. Man skakade också fram en ny VD och Koncernchef i John Häger och sedan dess har bolaget helt nya tillväxtambitioner och möjligheter.

När jag tittar på det här bolaget utgår jag från att bolaget stöptes om 2017 och jag bryr mig ganska lite om vad som hände tidigare.

Sedan dess har man stadigt förvärvat och växt företagets omsättning. Om jag räknar rätt växer man med genomsnittligen 10 % om året men resultatet har inte riktigt hängt med. Men med det sagt så syns det att man de senaste åren arbetat hårt på marginalförbättring och det räcker med ganska små justeringar för att det skall få väldigt stor effekt.

Innan corona kom redovisade man tredje kvartalet i sitt brutna räkenskapsår och då visade man på 9 månader en tillväxt på justerad EBITDA-marginal på 0,8 %. Det låter inte mycket men låt oss för ett ögonblick anta att de klarar av att öka omsättningen även i år med 10 % så att omsättningen landar på 3,27 miljarder. Då blir justerad EBITDA 183 miljoner vilket är nästan 29 % högre än förra året.

Det skall bli spännande att se hur hårt corona slog på deras fjärde kvartal och det får vi veta i slutet av augusti.

Företagets redovisning följer samma struktur som vilket rörelsedrivande bolag som helst vilket innebär att jag tycker man kan värdera det med mått som exv P/E.

På en aktiekurs om 25 kr handlas aktien till ett P/E om 9 på föregående års vinst om 2,24 kr. De första 3 kvartalen i år har man genererat 3,01 kr/aktie i vinst så även om man bara klarar av ett nollresultat i nästa kvartal handlas man till P/E 8,3 på innevarande men klarar man av att leverera som förra året dvs 1,07 kr/aktie blir priset 6,1.

Oavsett hur man räknar är det billigt men givetvis finns det utmaningar. Dels ser man en organisk minskning i omsättningen i affärsområde Fiber vilket gjort att man genomför/t ett strukturellt förändringsarbete. Man tillverkar fiber av petroleumprodukter i stor utsträckning vilket har en negativ ESG-klang (även om bolaget själva gärna framhäver att om man tittar på hela produktlivscykeln slår deras produkter många naturfibrer) och sist men inte minst är de fortfarande små vilket gör att varje förvärv fortfarande är väldigt viktigt.

Man kan också ställa ett slagigt resultat på minussidan men om jag inte läser helt fel har det en hel del att göra med redovisningsregler och att man gör vad man kan för att vara konservativ med sin balansräkning. Om man utgår från deras egna justerade EBITDA vilket justerar för effekterna av IFRS 16 m.m. ser det mycket bättre ut.

Man har en helt acceptabel balansräkning som fortsatt ger utrymme för förvärv och man visar upp ett starkt kassaflöde som vidare stärker förutsättningarna även om pandemin har knycklat till resultatet i Q4 så jag väntar inte på att årsredovisningen för 2019/2020 skall släppas utan jag köper redan nu.

Kursen har givetvis redan klättrat en hel del sedan botten och freefloaten är skrämmande låg vilket gör att man får fiska i dagar för att få det man vill ha utan att störa aktiekursen massor men nu har jag i alla fall någon procent av portföljen och jag är inte direkt orolig för att öka på den andelen en hel del trots att bolaget inte ger utdelning utan använder pengarna till förvärv. Det här är ett bolag jag äger för totalavkastningen och med en lång tidshorisont.

Jag kommer följa det här bolaget ganska nära ett tag för det kan givetvis vara så att jag förhastar mig men det jag kan läsa mig till än så länge gör att jag är sugen på att vara med på resan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar