onsdag 29 juli 2020

Köpte Volati Pref

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag har sett en de bloggare och kommenterare som ondgör sig över att risken är så vansinnigt hög i Volati Pref sedan man ställde in utdelningen.

Många "utdelningsjägare" säljer direkt när bolaget ställer in utdelningen och stannar inte och funderar över varför de gör det.

Jag har inget emot att kalla mig utdelningsjägare eller utdelningsinvesterare för jag tycker om när bolagen jag investerar i ger utdelning till sina ägare men det är inte ett absolut krav om det finns en bra anledning till att inte ge utdelning. I vissa faser av ett företags livscykel är det inte lämpligt att det ger utdelning men det kan fortfarande vara en mycket bra investering.



Volati Preferensaktie

Volati är ett investmentbolag med en, i min värld, relativt tråkig innehavsportfölj. Jag har kikat på bolaget några gånger och konstaterat att jag inte tycker att det är tillräckligt intressant just nu. Med det sagt är det en kassaflödesmaskin som genererar bra med stålar och portföljen är tillräckligt diversifierad för att det inte skall behöva gå alldeles åt fanders ens i den innevarande krisen och förr eller senare kommer jag säkert köpa en stek men det är inte idag.

Preferensaktier är ett helt annat djur än stamaktier och även om jag inte vill äga stamaktien så kan jag tänka mig att se preferensaktien med helt andra ögon.

Förra året genererade verksamheten 523 miljoner i kassaflöde och den totala utdelningen till preferensaktieägarna ligger på lite drygt 64 miljoner kronor. Jag vill nog påstå att det kan finnas täckning för att betala utdelningen. Man genererade ett EBITA på 513 miljoner och EBIT på 130 miljoner så även resultatmässigt finns det utrymme för det.

Problemet är såldes att vissa delar av organisationen vill ta del av de statliga stöd som pandemin gett upphov till och det är väldigt osäkert hur regelverket kring exv permitteringsstödet skall tolkas.

Tro mig när jag säger att det ÄR osäkert. Jag arbetar nämligen med just korttidsarbetsstödet och i min roll har jag försökt få andra delar av organisationen att klargöra bla det här för mig och våra stödmottagare. Det har varit svårt att få klarhet i hur tolkningen skall göras och den juridiska utredningen har varit omfattande. Den har också försvårats av att lagstiftaren haft politiska åsikter i frågan men inte valt att förtydliga lagen eller andra skrivelser.

Om det inte är klart för oss som administrerar stödet kan det inte rimligtvis vara solklart för mottagarna heller varför Volati valt att ta det säkra före det osäkra och hålla inne på utdelningen tills utredningen är klar eller krisen är över. Detta kostar dem ca 6,72 miljoner extra om året eller 10,5 % extra i utdelning till preferensaktieägarna och jag föreställer mig att någon på bolaget räknat på värdet av stödet för permitteringarna och jämfört det med denna kostnad och konstaterat att det är värt det.

Detta innebär således att det finns ett rimligt stort utrymme att betala utdelning till preffägarna men att man väljer att låta bli under en period i syfte att rida ut en kris och att få ta del av ett statligt stöd.

Så länge man tror på detta kan man alltså köpa preferensaktien med en ordinarie direktavkastning motsvarande ca 6,67 % och så länge de håller inne betalningen får vi ytterligare ca 0,7 % direktavkastning.

Jag tyckte det var en rimlig ersättning för den risk jag tog när det landade lite pengar på kontot för några veckor sedan så när aktien dippade ned till 590 kr köpte jag en handfull aktier som komplement till alla mina fastighetsrelaterade preferensaktier vilka utgör den delen av portföljen.

Den delen av portföljen väljer jag oftast att belåna med 10-50 %. Det innebär att jag just nu får ungefär 10 % förväntad avkastning på preffarna och någon procentenhet lägre när uppräkningen inte längre sker. I min värld är det en relativt god årlig avkastning till en försvarlig risk.






3 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med om att Volati ter sig som ett stabilt bygge med bra kassaflöde. De verkar vara försiktiga generaler idag.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Trist att de valde att hålla utdelningen på sin preff pga att akademibokhandeln ansökt om ekonomiskt stöd, det känns lite för ängsligt om du frågar mej.

    Det du skrev "Den har också försvårats av att lagstiftaren haft politiska åsikter i frågan men inte valt att förtydliga lagen eller andra skrivelser" är väldigt intressant, du har inte lust att fördjupa det hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Ledningen i Volati har gjort helt rätt enligt min tolkning. De flesta andra preffar kommer från fastighetsbolag och de har inte sökt permitteringsstöd. Men man måste givetvis få göra sin egen tolkning men min tolkning är att detta inte alls är ett problem.

      I lagen om korttidsarbete står inget om utdelningar utan det som står är att det skall finnas en ekonomisk kris eller svår lågkonjunktur som skäl för permitteringen. Utdelningsförbudet är bara en tolkning av ekonomisk kris och myndigheten gjorde inte samma tolkning som regeringen vilket syntes i nyheterna för några månader sedan.

      Radera