lördag 23 juni 2018

Bokrecension: Rich Dad Poor Dad

Nu har turen kommit till en legendarisk bok på området ekonomisk grundlitteratur. Robert T Kiyosakis Rich Dad Poor Dad.


Rich Dad Poor Dad

Det känns som om alla läst den här boken och att jag är sist på bollen. Jag vet inte om det är så men jag passade i alla fall på att tugga mig igenom den här genom att låna en ljudbok på biblioteket.

Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med ljudbok innan jag började lyssna på poddar men nu tycker jag att det är ett fint komplement. Jag läser pappersböcker när jag kan men om jag står och lagar mat eller gör någonting annat där en fysisk bok inte platsar är ljudbok ett effektivt sätt att få sig till livs med litteratur under annars döda tider på dygnet. Synd bara att bibliotekets sortiment är så begränsat.

Det var en passus. Jag älskar den här boken. Verkligen älskar den. Inte så mycket för att den har nya och revolutionerande idéer jag har nytta av utan sättet författaren för fram sitt budskap på. Hela första delen av boken är en berättelse från författarens barndom vilken förmedlas i en skönlitterär stämning. Detta sätt att förmedla budskapet gör att det är väldigt lätt att ta till sig utan att det för ett ögonblick blir trivialt.

Boken handlar heller inte så himla mycket om praktisk ekonomi, dvs spara in på uteluncherna, se över din elräkning, välj indexfonder och bli rik om 60 år utan här handlar det mer om ett sätt att tänka för att kunna skilja sig från mängden och börja sin bana mot rikedom.

Författaren är mycket pedagogisk och även om boken innehåller ett par tips och faktiska råd vilka är förlegade sedan länge eller specifika för den region han kommer från finns det ändå väldigt mycket matnyttigt.

Det här är en bok som slår an en hel näve strängar hos mig för som sagt, det är inga nyheter här men det är en mental inställning jag oftast glömmer vilken är viktig att komma tillbaka till.

Du blir aldrig rik om du jobbar för pengar. Hemligheten är att låta pengar jobba hårt för dig.

Det är inte ofta jag är odelat positiv när jag skriver om den här typen av grundläggande ekonomilitteratur men den här boken borde nog alla människor läsa. Tänk vad mycket lättare mitt liv hade varit om jag läste den för 20 år sedan när den kom ut.

Läs den - inga ursäkter - läs den.

Bildkälla: adlibris.com

6 kommentarer:

  1. Jag kan bara instämma. Den här typen av kunskap och insikter borde förmedlas till alla, redan i grundskolan. Då hade betydligt fler fått ordning på sina liv i ett tidigt skede.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Tycker boken är rent skräp, och inget annat. På den nivå som dessa investeringsböcker som bloggarna ger ut för att tjäna en slant.

    Smart Money konstaterade: But look beneath the surface and you may be surprised by how little real advice he has.

    Ett råd som bloggaren gav att vårda sin dillallergi på Midsommarafton är mera värt.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast den här boken syftar inte till att ge faktiska, praktiska råd om hur man skall göra (om jag förstått bokens budskap rätt). För mig handlade det mer om att författaren försöker inspirera och erbjuder ett synsätt, tankesätt som relativt få verkar ha.

      Som investeringshandbok är den skit men som motivationsbok är den toppen; i mitt tycke. Sen är det givetvis så att amerikanska motivationsböcker blir ganska färgglad och storvulen men personligen uppskattar jag det hela.

      Radera
  3. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om boken. Eller snarare tycker jag vissa saker är bra och andra lite mindre bra. Det finns en hel del kommentarer om hur man ska tänka ekonomiskt som jag tycker borde vara obligatorisk läsning för alla skolbarn. Det här med att man själv måste ta tag i saker och att det är möjligt för alla att skaffa sig en bra ekonomi mm. Ha en fortsatt go helg AVL!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är kanske inte så himla petig :-) Jag tyckte att de första kapitlen var toppen och slutet var ganska blekt men jag verkar inte vara skruvad som de flesta utan jag tycker att början gör boken väl värd att läsa men jag är den förste att erkänna att det inte är allt i boken som är kalas.

      Go helg på er

      Radera