torsdag 2 februari 2017

Diageo levererar mer än bara sprit

I onsdags kom Diageos halvårsrapport vilket fick denna tröga, sega aktie att skjuta i höjden. Jag gillar trögt och segt när jag vet att de kommer leverera så det gör mig inget att företaget är en tråkig gigant med oerhört förutsägbar verklighet.



Jag skrev ett stycke om företaget i september Diageo - Världens största sprittillverkare. Det inlägget är bloggens mest välbesökta någonsin och jag intalar mig att det har att göra med bolagets kvalité och min enorma författarskicklighet men det kan också vara så att jag lyckades träffa rätt i "marknadsföringen" på just det inlägget.

Personligen gillar jag bolaget oerhört mycket både för strukturerna men också för att jag ofta njuter av företagets produktsortiment. Jag blir givetvis ännu gladare när det kommer en rapport som jag blir lite varm i själen av.

Siffror

Jämfört med samma halvår förra året lyckades man öka den organiska omsättningen med 4.4 % men den rapporterade omsättningsökningen var hela 14,5 % högre totalt. Och bättre blir det på sista raden för om man tittar på vinsten per aktie (exkluderat engångsposter) har den ökat från 51,3 pence till 62 pence dvs 20,9 % (inkl engångsposter ökade den "bara" 7 %). Säga vad man vill men det är fantastiskt för ett bolag i den här storleken.

Bruttomarginalen har ökat från 28,77 % till 32,16 % Det fria kassaflödet överstiger en miljard pund och avkastning på investerat kapital (ROIC) ökade från 13,85% till 15,71%.

Det ser helt enkelt ut att gå ganska bra.



En viktig aspekt av mitt intresse för aktien och bolaget är givetvis utdelningen och dess historik. Bilden ovan visar historiken och som du ser är det en mycket trogen utdelningshöjare det här. Utdelningen har i genomsnitt höjts med lite drygt 6 % per år det senaste decenniet och det är lika spännande varje gång vi får nyheter för två gånger om året bestäms utdelningsnivån och man delar ut en gång på våren och en gång på hösten.

Den här gången meddelades det att utdelningen som landar på kontot runt mitten av april blir 23,7 pence (22,6p) vilket är en höjning om 4,9 %. Det saktar in men man skall inte läsa in för mycket i det för det som slutgiltigt bestämmer årets nivå är höstutdelningen och oavsett vad så är det bra om företaget är en gnutta konservativt eftersom deras utdelningsandel är en bit över 60% och kan må bra av att sänkas en aning.

Summering

Jag gillar hantverkssprit. Jag samlar på whisky och livets vatten är en stor hobby. Nästan lika stor som privatekonomi och investeringar. Därför är det nästan lite tragiskt att detta oerhört fina bolag inte får mer än 1,55 % av portföljvikten. Man skall dock vara medveten om att med 35 olika innehav skulle en likaviktning av min portfölj innebära att varje innehav vägde 2,86 % så det är inga våldsamma skillnader vi ser men ändå.

I sektorn valde jag att vikta Kopparbergs tyngre med sina 2,97 % men när jag väl får ordning på ekonomin efter flytten och allt detta inneburit för de ekonomiska flödena i familjens mikroperspektiv är sannolikheten stor att jag väljer ett alkoholrelaterat bolag att sätta en lite större del av lönen i. Vi får väl se om det blir en nedåtrekyl i Diageo innan tiden är inne eller om lotten faller på portföljkonkurrenten vilken fortfarande kan överraska när rapporten skall avläggas.



Bildkälla: diageo.com


2 kommentarer:

  1. Jag gillar att läsa dina inlägg om Diageo, en av få bloggare som också har bolaget i sin portfölj. Vi har på sätt och vis lika stor viktning i bolaget, jag har 3,4% men hälften så många bolag.

    Vad tycker du om att de har beslutat om att enbart rapportera varannat kvartal?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare

      Jag skriver alldeles för sällan om de här bolagen som är lite mer exotiska sett ur perspektivet vad andra ekonomibloggare har i sina portföljer. Jag borde kanske fokusera mer på de bolagen eftersom de inte får lika mycket uppmärksamhet på den svenska marknaden :-)

      När det kommer till halvårsrapporter är det egentligen inget jag fokuserat på så mycket. I den här kvartalskapitalismens tidevarv är det ganska befriande med företag som går emot normen och bestämmer att långsiktighet är viktigare. Det sänker kostnaderna och minskar stressen på bolaget också så varför inte. Nackdelen är att vi som ägare inte får informationen lika snabbt men jag äger på lång sikt så mig spelar det ingen roll egentligen.

      Radera