söndag 19 juni 2016

Veckobrev 24

Denna vecka bjöd på jojo-börs med resultatet 1,2 % ned när allt var räknat och klart och bloggsverige verkar bli som tokiga när börsen svänger så här. Vi ekonomibloggare verkar älska oroligheter på börsen för det enda man ser är inlägg om köp och reor och jag är inte bättre jag. Det är oerhört lätt att ryckas med när H&M handlas till p/e 20 eller när SAS försmådda flygarpuckon tycker att det är rimligt att vi aktieägare skall betala 20 miljoner om dagen för att de skall få gnälla om sin höga lön vilken inte är tillräckligt hög. SAS preffen dippade i veckan till under 510 kr som följd av detta och jag plockade åt mig några till men haubitsen var oladdad och det tar ganska lång tid att ladda en sådan pjäs men skulle osäkerheten hålla i sig nästa vecka kommer jag förhoppningsvis kunna avfyra en hyggligt stor kanonkula mot börsens kvalitetsbolag.

Som vanligt när börsen svänger köpte jag och den här veckan blev det H&M, SAS Pref, Nordea, MQ, XACT OMXSB Utd och Castellum. Jag har en långorder inne i AVL-Portföljen på 4 st Nordea till 72 kr/st vilket blir 288 kr vilket som en händelse är vad som finns kvar i kassan men vi kom inte riktigt dit fast jag behåller tron.

Gällande AVL-Portföljen vill jag också förbereda er alla på att nästa löning kommer att innebära en större insättning än vanligt. Flera anledningar finns till detta. Väldigt många får tillbaka på skatten och denna skatteåterbäring skall givetvis investeras. Själv har jag, liksom väldigt många andra, tagit examen och då kan det bli examensfest eller studentfest och mor/farföräldrar kanske sticker till en ett par hundringar eller så kan det vara så att man får en lite större lön för att man kunnat arbeta mer i maj/juni än tidigare. Jag kommer att sätta in 800 kr nästa gång och i augusti när semesterlönen kommer ökar vi också eftersom jag tillhör kategorin människor som anser att semestern inte nödvändigtvis måste kosta 15.000 kr mer än alla andra månader på året utan det extra man får in kan sparas istället.

Jag hoppas att nästa vecka bjuder på lika mycket skoj som denna vecka och att en rejäl nedgång ger ytterligare köplägen.

Lycka till allihopa!



Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar