tisdag 1 december 2015

Coca-Cola är bra för själen

I förra veckan kom lönen och efter många år i ett serviceyrke brukar jag hålla mig väldigt långt ifrån shopping just under lönehelgen men i år gavs jag verktyg för att shoppa i lugn och ro hemifrån. Jag är vanligtvis tekniskt utvecklingshämmad, har svårt att ta till mig nya innovationer och vill kontemplera nyheter och tekniska framsteg i en evighet innan jag bestämmer mig. Jag handlar oftast i mognadsstadiet av en produktlivscykel och är ofta ganska seg.

Men när det kommer till sparande, aktiehandel och andra investeringar är jag långt snabbare i min adaption till nya tekniska framsteg. Jag bytte snabbt bank från en av de fyra stofilerna till de utmanande nätbankerna men det jag köper följer oftast min, i övrigt försiktiga läggning.

Den här strategin har än så länge belönat mig rikligt både i ett själsligt lugn där jag inte behöver oroa mig särdeles mycket för börsens tvära kast men också i rent ekonomiska termer med framför allt stabil avkastning även om det är trevligt när densamma också är relativt hög.

En del av denna månads sparande gick till att köpa en magnifik gigant. Världens största dryckesproducent med ett av världens mest välkända varumärken. Jag är nu stolt delägare till The Coca-Cola Company och även om jag var tvungen att köpa aktierna till ett pris nära all time high känner jag ändå att jag fått valuta för pengarna.

Min bedömning är att värdet på bolaget är i paritet med börsens värdering men ett bolag som har varit en god långsiktig investering sedan 1919 och som delat ut pengar på ett väldigt aktieägarvänligt sätt med rejäla höjningar varje år i över ett halvt decennium känns som ett stabilt val och ett måste i en långsiktig utdelningsorienterad portfölj.

En utdelning på lite över 3 % och en utdelningshistorik av sällan skådat slag gör med lite extra lycklig när jag nu med ett lyriskt fånleende sitter och tittar på alla mina fina placeringar som ligger där i min portfölj och hjälper mig närmare och närmare ekonomisk frihet för varje dag som går.

Vad blir din nästa investering?

Bild: freeimages.com





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar