tisdag 8 december 2015

Kan mat vara lönsamt?

Många av mina köp på sistone och för all del större delen av min portfölj är välkända hos mina bloggkollegor och att skriva om Coca-Cola Companys förträfflighet är som att sparka in öppna dörrar i den bloggsfär jag opererar i.

Jag vill dock hoppas att jag fortfarande kan tillföra någonting och min ursprungliga motivation till att skriva om ekonomi var att skriva för den icke redan insatte och försöka lägga in känsla och eftertanke i inläggen och kanske inte nödvändigtvis fylla sida upp och sida ner men siffror och analyser.

Det senaste valet jag gjorde är inte med på lika många av ekonomibloggarnas portföljlistor och det kan bero på flera faktorer. Det kan exempelvis bero på att det är ett dåligt bolag, att det är ett tråkigt bolag eller att det är ett bolag som bara inte har fångat intresset hos de som skriver ännu.

Jag köpte nyligen en liten post i Archer Daniels Midland Co (ADM) efter att aktien formligen krossats av marknaden. Aktien är ned 30 % i år när S&P 500 är upp någon procent och den typen av rörelse lockar blickarna till sig. Vad beror det på?

ADM är ett globalt jordbruksföretag som producerar och processar mängder av olika typer av jordbruksprodukter och förser en rad olika branscher med råvaror för sin produktion. De producerar allt från biodiesel, naturläkemedel och djurfoder till råvaror för bageri-, bryggeri-, mejeri- och konfektionsindustrin förutom en rad livsmedel.

Det jag uppskattar med ADM är den jordnära verksamheten; man får hantera det svaga skämtet som man vill.

Jag investerar oftast med väldigt mycket känsla och jag vill investera i bolag jag förstår mig på. Jag har alltid varit intresserad av matlagning och jag vill veta varifrån maten jag serverar kommer. Min önskan är att kunna köpa en liten gård, några år från nu, där jag kan odla en del av mina råvaror och kanske även föda upp några olika djurraser för att leva lite närmare naturen.

Med det i åtanke tycker jag det är trevligt att kunna inkludera ett livsmedelsbolag i portföljen. Speciellt trevligt är det att investera i ett bolag som försöker bidra till sin omvärld på ett positivt sätt. Alla företag har givetvis både positiva och negativa delar; att tro annat vore naivt, men ADM har en ganska omfattande verksamhet där man hjälper bönder med allt från marknadsföring och finansiering till transport och utbildning. Man publicerade också nyligen ett pressmeddelande i vilket man berättar att ADM bidragit med 360.000 dollar för att förse behövande med mat.

Givetvis passar bolaget in i min övergripande strategi gällande att bygga upp en utdelningsportfölj fyllt med stora, stabila bolag vilka kommer förse mig med ekonomisk frihet när jag börjar närma mig pensionen. ADM tillhör den absoluta utdelningseliten. Det grundades 1902 och har idag över 33.000 anställda och verkar i över 140 länder.

De har höjt sin utdelning sedan 1976 dvs 40 år i rad och utdelningshöjningen ligger på ca 11 % i genomsnitt över de senaste fem åren och sett på tio år sjunker siffran para någon tiondels procentenhet. Det här är ett fenomenalt bolag med enorm stabilitet som har blivit rejält tacklat av börsen vilket nu gör att direktavkastningen är respektabla 3.05 %.

Bäst av allt är att detta inköp slätar över mitt köp av Exxon när jag sitter hemma vid frukostbordet och berättar om mina senaste inköp. Det höjda ögonbrynet sjunker något när jag berättar om min strävan att minska världshungern.

Bild: freeimages.com

* Jag äger ADM & XOM

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Du svarar aldrig på din egen fråga om vad kursrörelsen beror på!
    Hälsningar
    Anders

    SvaraRadera
  2. Hej Anders!

    Kul att du inte bara läser utan funderar och är kritisk också. Det håller mig på tå.

    Jag brukar i de här lägena tänka på Benjamin Graham (Warren Buffets lärare och vän) som myntade "Mr Market" som uttryck i boken "The Intelligent Investor". Han refererade till marknaden som en bipolär försäljare med seriösa humörsvängningar som varje dag försöker sälja aktier till dig.

    Kontentan är att marknaden är full av psykologi och känslor och svår att förklara. På det lite mer analytiska planet kommer sig dessa kurssvängningar av att ADM redovisade en 9%-ig omsättningssminskning tredje kvartalet samt närmare 30% minskning av EPS vilket skulle kunna sätta press på utdelningen. Detta förklarar förmodligen större delen av nedgången aktien har upplevt sedan oktober men jag vill samtidigt tro att bolaget har alla förutsättningar till att lösa dessa problem.

    Hoppas detta bidrar med viss klarhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett bra svar och en intressant blogg!

      Radera