tisdag 27 oktober 2015

Vad är lycka?

Jag definierar lycka som att vara herre över min egen tid att vill leva sunt och samtidigt gott och att vara den som dikterar villkoren för min existens.

Vad betyder då detta?

Jag är fast i min övertygelse om att vårt liv är uppbyggt av våra Val. Varje dag ställs vi inför en lång rad valsituationer vilka samtliga leder fram till nuet. Vissa val är givetvis enklare än andra men det är viktigt att inse att det alltid finns ett val. Vi är inte tvingade till någonting även om det ibland känns så.

De flesta i dagens Sverige skulle nog hålla med om att som liten var livet uppbyggt av relativt enkla val. Skall jag bråka med lillasyster eller skall vi leka? Skall jag sätta mig på tvären när mamma vägrar köpa godis eller göra mamma glad och göra som hon säger. Det är sannolikt inte så att du minns dessa valsituationer, jag gör det verkligen inte, men jag är övertygad om att jag gjorde val.

Idag uppfattar vi valen oftast som svårare och mer komplexa men kärnan är ofta den samma. Skall min väg bli den ena eller den andra? Skall jag uppfatta min situation som negativ eller skall jag ta tillvara på det positiva i min situation?


Att vara herre över min tid betyder för mig att bestämma själv vad dygnets 24 timmar skall innehålla.

Jag väljer att gå till jobb och skola varje dag. Jag kan välja att låta bli. Givetvis får alla mina val konsekvenser. Om jag går till jobbet så får jag pengar för mina insatser och jag möter intressanta människor i situationer som gör att jag växer som människa.Om jag inte går till jobbet riskerar jag min anställning och som en följd också min försörjning men det kan vara värt det för den extra tid det valet innebär.

Allt beror på vad som är viktigast för mig just nu.

Försörjning är viktigt. Väldigt viktigt. Pengar kan bidra till den upplevda tryggheten och kan också innebära att det finns resurser för nöjen och liknande. Men hur jag försörjer mig är upp till mig. Det är ett av alla dessa livsval som dikterar hur jag försörjer mig och jag väljer att gå till jobbet.

Skulle jag gå till jobbet om jag var ofantligt rik?

Ja förmodligen, men troligtvis inte 40+ timmar i veckan. Jag skulle spendera mer tid med mina andra intressen men jobbet skulle fortfarande vara ett sätt att träffa människor, lära mig saker och utvecklas.

Många uppfattar arbetet som tvunget. Om jag inte går till jobbet förlorar jag min inkomst och då kan jag inte försörja mig och min familj. Så har även jag resonerat många gånger. Hur tar jag kontroll över min tid då?

Jag arbetar hårt för att få så stora inkomster som möjligt men än viktigare är att jag arbetar hårt för att minimera mina utgifter. Det som blir över efter strikt budgetering använder jag för att bygga upp ett sparande som till slut kommer förse mig med så mycket ränta att jag inte behöver oroa mig för min försörjning.

Detta är bara ett av sätten jag är eller försöker bli herre över min tid.

Att leva sunt och gott är mycket viktigt för mig. Jag kan gå på dieter och träna frenetiskt för att få en kropp som en kalsongmodell och det skulle kunna vara fullt tillräckligt. Jag kan också välja att avstå helt från träning och motion och aldrig reflektera över vad jag äter. Båda extremerna kommer göra mig olycklig.

Två av mina stora passioner i livet är Mat och Dryck. Jag har arbetat ett decennium i restaurangbranschen och få saker är så inspirerande som att få uppleva kreativiteten hos riktigt duktiga kockar och övrig restaurangpersonal. En vällagad måltid, en spektakulär drink eller det där lilla extra hos en trevlig hovmästare. Jag är också fantastiskt intresserad av whisky och startade för en liten tid sedan ett litet whiskysällskap för att få möjlighet att dela min passion med andra.

Till detta kommer att jag är spinninginstruktör och tycker att det är fantastiskt roligt att få inspirera andra i sin träning samtidigt som jag får svettas lite och jag tar glatt långa promenader eller ger mig ut i skogen en stund.

Motivet bakom att leva sunt är att må bra och minimera risken för sjukdomar framöver. Jag är övertygad om att man kan leva sunt samtidigt som man lever gott och bortsett från en och annan whiskyutvärdering är planen att jag skall skapa eller prova recept som kan ingå i ovan nämnda livsstil.

Jag vill diktera mina livsvillkor och med det menar jag att det är jag som bestämmer hur jag uppfattar världen och vad jag gör av den tid jag har här. Det här är nästan det viktigaste av allt för det är grunden till den här bloggen.

Jag har fastnat i ett ekorrhjul där tiden bara försvinner och det är väldigt lätt att skylla sin trötthet och negativitet på andra eller på omständigheter jag inte kontrollerar. Men jag vägrar vara ett offer för omständigheterna. Det är jag som väljer vad jag skall göra med min tid. Jag väljer att se händelser med ett negativt filter framför ögonen och jag väljer att känna mig nedtryckt.

Det är dags att tänka om. Från denna dag väljer jag att fokusera på det som gör mig glad och lycklig.

Det är egentligen ganska lätt om man tänker på det. Istället för att fokusera på att tiden bara rinner iväg väljer jag att tänka på allt jag hunnit med. Jag slutar fokusera på att jag inte kan träffa alla mina vänner så ofta som jag vill, att jag inte räcker till, att jag inte är tränad nog, framgångsrik nog, bättre, snyggare, smartare. Jag väljer att tänka positivt istället för visst duger jag. Vad är framgång? Vad är skönhet? Allt är beroende på vilket perspektiv jag har.

Jag tillhör den lyckliga skara som råkade födas i ett rikt land där sociala skyddsnät försett mig med utbildning och trygghet, möjlighet att förverkliga mig själv och givit mig verktygen att bygga en mycket fördelaktig framtid fylld av spänning, utmaning och kreativitet. Jag väljer att ta tillvara på den tid jag är given och vara lycklig.

Resan börjar nu! Vill du följa med?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar