tisdag 23 juli 2019

Hatar morgnar - eller?

Semestern är här och jag har fått tillfälle att filosofera lite om det här med frihet.

Jag och min hustru har ofta olika åsikt om yrkeslivets förutsättningar då hon ämnar arbeta för en traditionell arbetsgivare under överskådlig framtid medan jag med fördel kan byta till en egenanställning eller att bara engagera mig i saker jag tycker är kul snarare än ett traditionellt arbete.

En av anledningarna (men långt ifrån den främsta eller den enda) till att jag gärna skulle koppla mig fri från arbete är morgnar. Morgonen tenderar att vara en ångestfylld tid av stress oavsett om jag försöker slappna av och ta det lugnt och förlita mig på flexen.


Varför?

När vardagen måste inrutas i ett tidsmönster kommer det alltid finnas tillfällen då tiden begränsas och stress kan upplevas. Jag försöker så långt det är möjligt att minska mitt intag av yttre stress.

Jag kör inte till jobbet och jag försöker undvika kollektivtrafiken eftersom folk i de situationerna tenderar att vara väldigt stressade vilket brukar innebära att deras sätt att hantera tillfället påverkar mig negativt oavsett min ingående stressnivå.

Jag försöker ha gott om tid på mig på morgonen för alla tänkbara situationer men eftersom frukosten serveras på dotterns förskola kl 08.00 är det en tid som behöver hållas varför stress kan uppstå när dottern inte riktigt vill.

Och så fortsätter det...

Jag påverkas mer av dessa situationer just på morgonen och ju mer tid som skiljer mig från morgonens uppvaknande desto lättare blir det att hantera omvärlden.

Men varför är detta ett problem?

Jo just för att livet som traditionellt arbetande är tidsstyrt.

Självklart kan man inte ta bort alla krav på tidsmässig kontroll och kasta klockan men under dagar då det inte finns några schemalagda hållpunkter i kalendern för morgonen tenderar morgonen att vara långt mer angenäm än vardagsmorgonen.

För mig skulle det således göra stor skillnad om jag kunde få välja helt fritt hur morgonen skulle se ut. De två första timmarna på min dag kanske skall innehålla frukost, en bok, en promenad, ett träningspass eller någonting annat jag just den dagen behöver.

Min frihet kan, om alla planer går i lås, komma att sammanfalla ganska väl med att dottern blir så stor att hon får ta ett ganska stort eget ansvar för sin morgon och skulle jag då inte behöva följa en arbetsgivares schema kan därför morgonen bli en lika angenäm stund som de morgnar spenderade under lugna semesterdagar. När dagen börjar bra är det dessutom ganska lätt att vara produktiv resten av dagen. Tänk om man i det läget dessutom pysslade med någonting man bara tyckte var roligt.

Ekonomisk frihet handlar om att få planera sin dag själv. Inte att sluta arbeta.

15 kommentarer:

  1. Håller fullkomligt med om din sista mening! Det handlar om att styra över sin egen tid. På mitt (traditionella) arbete har detta börjat diskuteras ganska mycket. Måste vi jobba vissa tider? Kan man jobba på kvällstid om man hellre vill? Problemet är mötestider, men bortsett det tror jag vi kan åstadkomma något bra. Tack för en trevlig blogg! Hoppas ok att jag länkar!

    Hälsnigar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise

      Det är en stor frihet att ha ett flexibelt arbete även om det ändå är mer fritt att inte arbeta alls 😀

      Tack för kommentar och länkning.
      Lycka till med allt

      Radera
  2. Eller så lär man sig bara att hantera stress betydligt bättre? Det finns ju massor av bra tekniker att lära sig, sådant som förenklar vardagen.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde det var ungefär det jag beskrev ovan? Sen kan det vara svårare för vissa. Exempelvis om man relativt nyligen varit utbränd.

      Radera
  3. Problemet blir när ett av barnen går i skolan och du iaf har en tid att passa. Då spelar det mindre roll att du kan börja jobba 10.00 eller när du nu känner för det. Barnet ska jag vara på plats 08.00 vilket innebär att du ska få upp barnen och passa en tid.

    Jag hade sådan stress du beskriver, nu försöker jag tänka annorlunda och tar allt med större ro. Det är inte lätt men det går att träna sig i. Tror det är ett viktigare steg att ta. Tider att passa kommer alltid att finnas. Speciellt om man har barn.

    Eller tänker jag fel?

    MVH PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vi tänkte nästan samma tanke samtudt :)

      Radera
    2. Jag var faktiskt en minut före dig 😉

      Skämtåsido, typ precis samma tanke, samtidigt. Kul 😃

      Radera
    3. Hej

      Jag tänker att det är enklare att hantera barnens tidspress om man inte också själv har en press att hinna i tid.

      Radera
    4. Jag vet inte, jag tänker att det inte går att lägga den tidspressen på barnen. Det är mitt ansvar att barnen kommer till skola/förskola.

      Det är jag som får skit om barnen blir sena.

      Så tänker nog jag där. Men som sagt det handlar om att träna in rutiner och mindset. Det funkar, men tar tid. Sedan kommer det alltid morgnar som skiter sig, men så är det bara.

      Mvh PB?

      Radera
    5. Fast det jag menade var ju att om man har tider att passa för ungarna så är det bekvämare om man kan hantera dem separat utan att också behöva oroa sig för att själv komma för sent till jobbet.

      Radera
    6. Jag menade att det blir lika mycket tidspress.

      Men kanske att du lyckats "träna bort" den oron. Det är bra :)

      Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

      Radera
    7. Ah... Jag tycker nog att det blir lite lättare att hantera morgonen om jag bara har ett moment av tid att passa och dessutom skiter jag i om folk blir griniga för att jag inte passar tiden när det gäller någon annan (även om det är mina barn). Jag försöker givetvis in i det längsta men om det inte går och är någon annans fel (barnens) då känner jag inte samma som om det är jag som är sen... :-)

      Radera
  4. Jag håller med dig om att stressiga morgnar är ett elände. Därför har jag börjat stiga upp tidigare så att jag hinner med en stunds meditation, dusch och planering i lugn och ro och förbereder så mycket jag kan innan barnet stiger upp. För övrigt försöker jag att inte haka upp mig på omständigheter utom min kontroll, inte alltid lätt. Men övning ger färdighet :)

    Mvh
    I-US

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gör lite samma. Jag mediterar inte på morgonen men jag försöker få morgonkaffet i fred innan morgonrutinen börjar

      Radera