Vi har sakta, sakta börjat introducera ekonomi i vår dotters liv. Närmare bestämt det faktum att man inte kan få allt man pekar på och ibland måste man kämpa lite själv för att få det man vill ha.
Vi har även börjat föra in konceptet pengar men det är fortfarande extremt abstrakt vilket inte är konstigt, hon är ju inte fyllda fyra ännu.
En sak vi gjorde i somras var att säga nej för det började helt plötsligt komma massor av önskemål. Joy har tidigare inte önskat någonting hon inte haft. Har hon velat ha någonting har det mer varit att hon vill ha allt som finns i hela världen men 3 sekunder senare så är en fjäril rolig men nu började det ändå bli ett återkommande tema att hon ville ha en speciell docka eller någon leksak hon sett något annat barn ha och då var det dags att prata om förutsättningarna för att få dessa saker.
När jag tyckte att man inte kan få allt man pekar på för man måste jobba ihop pengar som sedan kan användas till att köpa de saker man vill ha föreslog dottern följande lilla guldklimp
"Om dina pengar tar slut får du jobba mer pappa"
Vi försökte introducera konceptet önskelista till jultomten men det var ju en evighet till jul så det var svårt och Joy föreslog glatt att hon kunde jobba ihop egna pengar. Därav inlägget jag skrev i slutet av september med förslag på vad en fyraåring kan göra för att tjäna pengar. Jag fick ingen överväldigande respons på det så det är väl tur att vi kan tänka själv.
En sak vi gjorde var att introducera en glasburk och en hög med flirtkulor (snott direkt från boken gör ditt barn rikt) och uppgifter som dottern fick utföra för att tjäna flirtkulor. När burken var full kunde hon köpa den dockan hon ville ha.
Sakerna hon fick göra var saker som var korta, "onödiga" och som inte ingick i det vi anser ingår i den vardagliga samvaron i familjen. Typexemplet är att medelst dammtrasa damma ett element för en flirtkula. Dottern tycker det är kul, det tar 30 sekunder (men man kan dra ut på det till ett par minuter om man vill) och det är inget man gör särdeles ofta i vardagen.
Det svåra med detta har varit att hitta på saker att göra och att dessutom begränsa mängden uppgifter så att burken inte fylls på en dag för det motverkade ju syftet av att få vänta, längta och önska sig.
Experimentet gick över all förväntan även om fokus och koncentration fortfarande saknas men med jämna mellanrum blev hon påmind på förskolan om dockan hon ville ha och då kom hon hem och ville "jobba" och efter några veckor var burken full och dockan kom som ett brev på posten (bokstavligen eftersom vi beställde den på nätet)
Jag frågar igen om du har några tips för vidareutveckling av barnets ekonomiska utbildning. Jag tar allt jag kan få.
Med mina egna barn så har jag väntat tills de blivit runt 7 års åldern. Då har jag försökt involvera dem i diverse ekonomiska diskussioner hemma. Säg att vi tex ska på semester och har en massa önskningar, då pratar vi om ekonomin i det och att man måste välja, prioritera och följa budget. Att arbeta byts mot tid etc. Aktier är något man kan introducera ganska tidigt och jag brukar alltid vara tydlig mot dem att detta kan vi göra beroende på portföljens utveckling. Syftet är att de ska förstå den frihet aktier och sparsamhet kan skapa.
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Alla gör vi vad vi tror är bäst för våra barn
RaderaJag försöker vänja barnen vid att stå utmed känslan att längta och önska sig saker. Det kommer alltid vara saker som andra har som inte de själva har och då är det bra att stå ut med den känslan och inte bara köpa ”allt”.
SvaraRaderaDet är en utmaning men det är en oerhört värdefull egenskap detta att kunna vänta...
RaderaMina barn är i dagsläget 9 och 10 år gamla. Vi kommer från nästa år börja ge dom månadspeng, som ska täcka deras godisinköp och även ifall de vill köpa prylar som inte inkluderas i det vanliga (vardagliga kläder och skor osv).
SvaraRaderaJag har (eftersom min fru är mindre intresserad av ekonomi än en död vante) introducerat dom till
1. budgetering - De fick sitta med mig och gå igenom vad våra utgifter är varje månad, och de blev förvånade hur mycket pengar det krävs för att "driva" en familj i 30 dagar.
2. Fonder/aktier - Visat lite handel, vad som driver priset upp eller ner.
3. Utdelningar - konceptet att tjäna pengar medan man sover/är i skolan/spelar spel är verkligen tilltalande. Dock viktigt att poängtera för dom att pengarna inte bara dyker upp ur tomma intet, utan att det krävs vissa saker av bolaget.
4. Ränta - Bra och dålig sådan, är det något man själv ska beblanda sig med?
dessa 4 saker är det jag fokuserar på o lära barnen som läget är nu. Min dotter är något mer intresserad av o lära sig. Grabben är fortfarande mycket för serietidningar och gillar inte riktigt o lära sig "tråkiga" saker :D
Jag önskar dig all lycka till. 9 och 10 känns ändå som en ganska tidig ålder för den typen av relativt avancerad ekonomi ändå. Jag hoppas att jag har hunnit komma så långt när dottern är 9 år.
RaderaTack för kommentaren och för skrattet (död vante måste jag komma ihåg)