Sidor

torsdag 16 november 2017

IKEA - Kanske sämsta kundtjänstupplevelsen någonsin

Jag tillhör kategorin människor som avgudar IKEA eftersom bolaget har helt hyggliga produkter till ett, oftast, riktigt bra pris. Jag blir dessutom ganska sällan besviken eftersom de relativt sällan strular till innehållet i paketen (jag tyckte det var mer förr men numer är det ganska sällan jag saknar någonting nu) och när man går i varuhusen vet man vad man kan förvänta sig. Det gäller att ha lagom höga förväntningar vilket IKEA lyckats ingjuta hos mig och därför blir jag sällan besviken.

Men det händer.



Jag har försökt komma i kontakt med kundtjänst för att få svar på en fråga gällande en av deras produkter utan att själv behöva åka till varuhuset och kolla. Det är ett mått jag saknar vilket inte står i några instruktioner, följesedlar eller på hemsidan så det kräver sannolikt att någon faktiskt går och mäter vilket kanske är förmätet av mig att tro att en kundtjänst skall lösa men det är egentligen inte där min nyvunna grinighet ligger.

IKEA har mängder av kontaktvägar. Jag började med chatten eftersom jag tycker det är ett smidigt sätt att få snabba svar. Efter en halv dag av att uppdatera fönstret sporadiskt eftersom jag fick svaret att alla medarbetare var upptagna blev jag så satt i kö. Jag fortsatte eftersom jag kunde göra det samtidigt som jag gjorde allt annat en dag består av, annars hade jag snabbt gett upp och valt ett annat kontaktsätt.

Efter att två gånger blivit bortkopplad av samma kundtjänstmedarbetare fick jag så tag i en som faktiskt verkade intresserad av att göra sitt jobb. I det här skedet av min kontakt med kundtjänst är det bara en principsak för jag är redan så trött på hela äventyret att hade det varit något annat bolag hade jag bara valt en annan leverantör. Den sistnämnda kundtjänstmedarbetaren konstaterar efter ett par minuters skrivande att hon inte kan ge mig den information jag eftersöker utan jag får maila in eller ringa.

Då tappade jag det, la ned projektet och hittade på andra saker men dagen efter satt jag åter vid datorn några minuter varför jag bestämde mig för att skicka ett snabbt mail via deras kontaktformulär. Ett automatgenererat svarsmail dör snabbt upp i inkorgen där de konstaterade att jag kunde förvänta mig svar inom 1-3 dagar.

Det är nu två veckor sedan och vi har ett besök till det lokala varuhuset planerat inom kort. Jag har fortfarande inte fått svar men eftersom vi ändå kommer åka förbi så springer jag in och mäter skiten själv men det är nu jag konstaterar att det borde vara förbjudet att ha så j***a värdelös kundtjänst att man inte ens bemödar sig att svara. Jag hade accepterat nästan vilket svar som helst.

- Vi kan inte hitta svaret på din fråga då vi har bomul i huvudet och inte kan hitta våra skiftnycklar.

Men att inte ge något svar alls är bara kasst.

Kanske är de bättre på att svara om man ringer men jag ids inte försöka eftersom min fråga i grund och botten är ganska oviktig och väldigt enkel att kolla upp själv. Det enda som krävs är att jag besöker dem.


Bildkälla: ikea-canada.com

12 kommentarer:

  1. Själv har jag fått superbra hjälp av IKEA när jag behövt det.

    En gång lyckades jag till och med byta ut min 6 år gamla stekpanna till en ny, utan kvitto! Bra skit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag håller med. IKEA är kick ass i de allra flesta fall. Tyvärr var det här ett riktigt sunkigt sätt att inte bemöta mig.

      Radera
  2. Får man fråga vilken produkt och delmått det rörde sig om?
    Jag har tillgång till IKEAS produktritningar och tycker det skulle vara intressant att se om jag med en snabb, enkel sökning kan hitta vad du letade efter... Nu har du ju löst det själv men intressant att se om det var ett enkelt mått att ta reda på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym

      Jag frågade om ett mått på sängstomme Fjell. Avståndet mellan bakstycke och första lådan. Syftet är givetvis att se om det får plats något sängbord eller liknande bredvid den typen av sänglösning. Det kan jag nu säga att det gör och som uppdatering kan jag nämna att jag också fick svar. Idag fredag fick jag svaret, ungefär två veckor senare.

      Om du berättar för mig om det var ett enkelt mått att få fram så berättar jag vad jag konstaterat att måttet var :-)

      Radera
    2. Hej - utmaning antagen.
      Men... :)
      Jag fick upp 65 olika Fjell (olika storlekar och varianter) så måste nog ha mer specifik modell. Du råkar inte ha ett artikelnummer kanske? Eller mer exakt modellnamn.
      Exempel: FJELL N bed frm w storage 180x200 wht stn/Luröy

      Radera
    3. Jag tror inte att det skall spela så stor roll för skillnaderna relaterar bara till bredd samt ribbotten, färg och lite såna prylar men exempelvis Artikelnummer: 191.655.62

      :-)

      Radera
    4. Hmm, jag tyckte jag svarade men det syns inte så något har väl gått galet.
      Nåja - jag kom fram till 505mm (från vägg fram till första lådan). 22mm för gaveln och 483mm för delen av sidan fram till första lådan.
      En faslig massa ritningar var det att skumma igenom eftersom stommen består av en hel del delar och det inte var självklart vilken som innehöll måttet jag letade efter. Med det sagt tog det mig kanske 5-8 minuter att få fram måttet.

      Är det samma mått du fick fram eller har jag helt misstolkat vilket delmått du var ute efter?

      Radera
    5. Snyggt jobbat :-)

      Anledningen till att din kommentar inte kom ut direkt är att jag modererar alla kommentarer som läggs på inlägg äldre än två dagar. Om jag inte gör det kommer jag aldrig se alla kommentarer och jag kommer då missa att svara. Beklagar om det blev krångligt.

      Men jo då. Det där är till och med mer exakt än jag mätte fram och jädrigt mycket mer exakt än IKEA själva tillslut svarade. De skrev att det var ungefär 48 cm och jag konstaterade att jag hade ungefär 50 cm. Riktigt cool att du kunde plocka fram det och samtidigt konstigt att det första gänget i kundtjänst inte hade det för om man nu sitter med produkterna varje dag borde det inte behöva ta 5-8 minuter att svara på en sådan fråga.

      Nästa gång jag har problem kanske det smidigaste är att skriva en fråga här på bloggen helt enkelt :-)

      Tack. Snyggt jobbat :-)

      Radera
    6. :)
      ...och tack för en bra blogg såklart. Glömde nämna det i all hast.

      Radera
  3. Håller helt med dig! Försökte köpa en produkt genom IKEA och hörde ett par gånger av mig till deras svenska kundtjänst för att fråga om den fanns hos dem. Svaret var nej, det gör den inte.

    Blev till sist irriterad, åkte ut till IKEA. Köpte två av deras delar och satte ihop till vad jag behövde för en kostnad runt hundralappen. Man kan tycka att IKEA:s kundtjänst borde kunna ha lite entreprenörstänk och tänka lite utanför boxen, inte minst när jag själv hintade vad jag tänkte mig.

    Produkten fungerar utmärkt och jag har sparat några hundralappar. Vore kul att lägga upp på IKEA-hacks men funderar på om man borde höra av sig till IKEA och sälja idén. Det är något som idag saknas i deras sortiment som de lätt skulle kunna ta in. :D

    SvaraRadera
  4. Ok, tror jag förstår vilket mått du menar. Huvudgaveln är 22mm plus "blindluckan" som är 483mm. Så 505mm innan första lådan. Kan det stämma med vad du fick fram?
    Då sängstommen består av ganska många delar var det en ryslig massa ritningar att leta igenom då det inte var självklart vilken som innehöll måttet du var ute efter. Men säg att det tog ca 5-7 minuter att få fram. :)

    SvaraRadera